چگونه سطح روغن گیربکس را بررسی کنیم؟

How to check automatic gearbox oil

همانگونه که در موتور خودروی شما برای روغنکاری و محافظت قطعات در برابر سایش و خوردگی،به روغن احتیاج است،سیستم انتقال قدرت(گیربکس) نیز توسط مایعاتی که به نام های واسکازین(روغن مورد استفاده در گیربکس های معمولی) و یا روغن ATF(روغن مورد استفاده در گیربکس های اتوماتیک)روغن کاری می شود.

پس تنظیم بودن میزان روغن گیربکس،برای بالابردن عمر قطعات و حفظ کیفیت انتقال قدرت امری ضروری است.

چگونه سطح روغن گیربکس را بررسی کنم؟

1.اگر خودروی شما به گیربکس دستی مجهز است،معمولا این نوع گیربکس ها از میل گیج جهت بررسی سطح روغن گیربکس برخوردار نیستند و معمولا واسکازین مورد استفاده در این گیربکس ها عمر کارکرد بالایی دارند و تنها در زمان تعمیر گیربکس و یا تعویض دیسک و صفحه تعویض می شوند.(البته این نکته در مناطق گرمسیر صادق نیست،زیرا در این مناطق به دلیل بالا رفتن بیش از حد دمای روغن،این سیال نسبت به مناطق دیگر خیلی سریعتر خواص روانکاری و ضد سایش خود را از دست میدهند،لذا لازم است در این مناطق روغن گیربکس در هر 60.000کیلومتر و یا هر سه سال یکبار تعویض گردد)

در گیربکس های معمولی در صورت عدم روغن ریزی گیربکس،دیگر نیازی به بازدید سطح روغن نمی باشد و در صورت نیاز به بازدید سطح روغن به دلیل این که در این مدل از گیربکس ها از سیخ(میل)گیج جهت بازبینی سطح روغن استفاده نشده است،لذا باید این کار را به متخصصین امر سپرد.

2.اگر خودروی شما به گیربکس اتوماتیک مجهز است،در بعضی از مدل های این گیربکس،سیخ گیج و لوله گیجی جهت بازبینی و افزودن روغن تعبیه شده است،که در ویدیویی جداگانه در این سایت شیوه چک کردن میزان روغن گیربکس و بازخوانی مقدار روغن را برای شما عزیزان مفصلا بیان خواهیم کرد.

((شیوه های تعویض روغن گیربکس اتوماتیک))

Quality of automatic transmission oil

در خودوهای محرک عقب نظیر سوزوکی ویتارا،سورنتو،برخی از مدل های بی ام دبلیو(BMW)،برخی از مدل های مرسدس بنز و....،محل میل(سیخ)گیج در قسمت انتهایی موتور و در نزدیک ترین محل به کابین خودرو میباشد.

در برخی از مدل های محرک جلو نیز که مجهز به سیخ گیج هستند،محل نصب سیخ گیج در سمت راست موتور و در مکانی نزدیک به باتری قرار دارد.

*بسیاری از خودروهای گیربکس اتوماتیک که همانند مدل معمولی مجهز به سیخ گیج جهت بازبینی سطح روغن نیستند،در صورت نیاز به چک کردن سطح روغن با توجه به مدل گیربکس نصب شده بر روی خودرو باید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کرد و با توجه به پیچیدگی امر تنظیم روغن در گیربکس اتوماتیک، کار را باید به اتوماتیک کاران متبحر سپرد.

(( سعی بر این داریم که در ویدیو های مختلف نحوه بررسی روغن انواع مختلفی از گیربکس های اتوماتیک را برای شما عزیزان به تصویر بکشیم،پس مطالب ما رادنبال کنید و ما را به دوستان خود معرفی کنید))

((تعمیرات تخصصی گیربکس اتوماتیک با 12ماه گارانتی))

((لطفا با ثبت نظرات،ما را در انتخاب مطالب و ویدئوهای مورد نیاز خود یاری فرمائید))

gearbox oil

ستارخان ورودی پارکینگ بازارچه سنتی،تعمیرگاه اتوماتیک کار

مهندس معصومی 09120481581